duit diut hehe

Wednesday, 17 April 2013

Kenapa Lalat Susah Ditangkap ? Disini Alasannya


Sudah berapa kali Anda dapat memukul lalat dengan tangan? sukar bukan? Rahsia di balik kemampuan tersebut kini telah diketahui penjelasannya.

Selama 20 tahun meneliti biologi sayap lalat, Michael Dickinson dari Institut Teknologi California (Caltech) baru membongkarkannya sekarang. 

Itu pun kerana dia selalu geram terhadap pertanyaan yang senang dan sering ditanya oleh orang yang ditemuinya.

"Sekarang saya sudah ada  jawapannya," kata" Dickinson yang melakukan penelitian bersama Esther M dan Abe M Zarem. Ia menjumpai rahsia tersebut setelah merakam pergerakan sejumlah lalat yang berterbangan untuk elak daripada pukulan. 

menggunakan kamera digital yang dapat merakam dengan cepat dan resolusi tinggi.Mereka dapat mengkaji bahwa lalat dapat mengenali ancaman berdasarkan tempat. 

Otaknya akan menerima berapa jauh ancaman terhadapnya sebelum memutuskan untuk terbangkan sayap dan lari.
Setelah merasa ada  arah ancaman, kakinya tertumpu untuk terbang ke arah yang berlawanan. Semua persiapan melarikan diri dapat dilakukannya dengan sangat cepat, hanya 100 milidetik setelah ia merasa adanya bahaya.
"Ini menunjukkan begitu cepatnya otak lalat memproses maklumat pemerhati menjadi  gerakan yang sesuai," kata Dickinson.  lalat mengatur bentuk tubuhnya agar sesuai mengelak ancaman besar.
Ertinya, lalat telah integrasikan dengan baik antara informasi visual dari mata dan informasi metasensorik di kakinya. 

penemuan ini memberikan petunjuk mengenai sistem saraf lalat dan menunjukkan bahwa di otaknya terdapat sistem untuk mengesan ancaman.
"Ini sebuah perpindahan rangsangan menjadi gerakan yang sedikit sukar dan penelitian berikutnya mencari bahgian otak yang mengaturnya," katanya.
Dari sistem tersebut, Dickinson juga dapat menyarankan cara paling efektif memukul lalat. 

Menurutnya, masa terbaik memukul lalat bukan ketika terbang dan menunggu waktu yang diperlukannya untuk mengesan ancaman tersebut tetapi ketika lalat menunggu lebih lama adanya ancaman. Tentu tak mudah melakukan gerakan cepat kurang dari 100 milidetik.-sumber

No comments:

Post a Comment