duit diut hehe

Wednesday, 17 April 2013

Ternyata Budak bawa umur pembuat Virus Komputer


Kita banyak mengetahui nama-nama virus yang banyak kita ketahui dan juga virus selalu menyerang komputer kita sendiri.Dan juga kita tidak tahu dari mana asal virus itu dan siapa pembuat virus itu.disini saya akan menceritakan sedikit siapa orang yang pertama kali membuat virus. 

Elk Cloner dinyatakan sebagai salah satu virus mikro komputer yang menyebar luas keluar dari ruang  tempat pembuatanya. 

Dibuat pada tahun 1982 oleh seorang murid Sekolah Menengah Atas yang berumur 15 tahun Dia bernama Rich Skrenta. Virus yang dia buat, ketika itu ditujukan untuk sistem komputer Apple II.
ketika itu Skrenta tidak lagi dipercaya oleh kawan- kawanya. Hal itu disebabkan oleh kelakuannya yang secara terus membagikan game dan software, ia pun sering menggunakan floppy disk untuk mematikan komputer atau untuk membuatkan kata-kata mengejek pada sistem. Akhirnya Skrenta pun memikirkan metode untuk melakukannya tanpa floppy disk agar ia tidak dicurigai.

Semasa cuti musim panas di Mt. Lebanon High School,Pennsylvania,Amerika, Skrenta menjumpai bagaimana cara membuat pesanan secara automatik di komputernya. Dan akhirnya dia menjumpai apa yang ketika ini disebut sebagai boot sector virus, dan mulai untuk menyebarkannya di kalangan kawan satu sekolahnya serta di sebuah club komputer.
Dari sumber yang didapat virus itu cepat tersebar dan berjaya memberi kesan floppy disk orang-orang yang dia kenal, termasuk guru matematikanya. Virusnya banyak menyusahkan orang yang terkena. 

Dapat dibayangkan bagaimana sukarnya kerana ketika itu belum ada satupun antivirus. Virus elk cloner ini hanya dapat dihapus secara manual dengan langkah yang rumit.
Elk Cloner menyebar dengan cara menghapus sistem operasi Apple II dengan teknik boot sector virus. 

Ertinya jika kita melakukan booting komputer menggunakan floppy disk yang sudah terkena virus maka virus akan secara Automatik tercopy ke memory. Dan apabila ada floppy disk bersih dimasukan ke komputer virus akan mengcopy dirinya ke floppy itu.
Komputer yang terkena virus akan menghasilkan sebuah kata-kata di skrin apabila booting ke 50.
 orang yang pertama kali membuat masalah tentang Virus yang telah menjangkiti banyak Komputer di dunia,, tapi kita juga tidak patut menyalahkannya,, Kerana memang kemajuan teknologi di zaman semakin canggih - sumber

No comments:

Post a Comment